CHIAPOWER!

Alltså, i somras blev jag introducerad till det lilla, till synes obetyddliga fröet chia, men det visade sig vara allt annat än obetydligt, speciellt för oss veganer. 2 msk chiafrön innehåller mer omega 3 än en hel laxfilé, det ni! De har dessutom en relativ hög proteinhalt (18%) och zink, magnesium, kalk och kalcium är annat göttigt som får plats i de små fröna. De behöver inte krossas för att tas upp i kroppen, smakar ingenting och kan därför användas som äggsubstitut då de bildar en geléaktig massa när de blötläggs. En rågad tesked täcker dagsbehovet av omega 3 och det äter en lätt. Främst äter jag det i pudding, till både frukost och efterrätt. Brukar annars slänga i en sked i smoothien eller på gröten, flingorna.. en kan också göra chiagröt. Puddingen ska definitivt stå i kylen över natten för att bli så fast som möjligt i konsistens. Grundreceptet jag använder till en stor frukostskål eller två mindre är 2 dl osötad växtmjölk, jag brukar variera mellan mandel-, kokos-, eller cashewdryck. Mixa ner 2-3 färska urkärnade dadlar och en nypa vanilj. Sedan i med 2 msk frön, blanda ordentligt och ställ in i kylen. Där har vi som sagt grunden - men det roliga är ju att fixa ny smak varje dag! Den jag ät till frukost idag var cirka olagligt god. Jag hade i 1 tsk kanel, 1/2 tsk kardemumma och1 tsk carob = HIMLEN. Annat en kan ha i är kakao, lakrits, mer vanilj.. alltså vad som egentligen. Jag brukar toppa med kakaonibs för att få lite tuggmotstånd och ibland med lite mosade bär, har även testat vända ner vispad sojagrädde och blåbär och det blev en fluffig fin dessert. Bara fantasin och smaken sätter gränserna!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Headerbilder från Wallpapers Wide